Kör-email; egyszerű, hétköznapi ügy, ám a sorok mögött cinizmus, gúnyolódás, kicsinyes gyanakvás, irigység és gyűlölet. Másik példa; egy világhírű művész vendége lehettem nemrég. Elmondta, hogy a szomszédja gyakran kihasítja a kocsija gumiját. - Nézzük ugyanezt a mai Ige gondolatmenetében. - 1. Jézus Krisztus az egyetlen, hatékony pártfogónk, mert ugyanakkor megváltónk is (1-2). - 2. Aki az Ő megváltásában részesült, vagyis aki ismeri Őt és közösségben van Vele, az megtartja az Ő parancsolatait, amelynek lényege a szeretet. Úgy kell élnünk, ahogy Ő élt. Csak a krisztusi, hatékony szeretet által múlik a sötétség a világban (3-8). 3. Akiben gyűlölet van, annak nincs köze Krisztushoz, és sötétségben jár, még ha folyamatosan csöpög is ajkán az áhítat (11). - A mai Ige nem új parancsolatról szól, nem is a régebbi ószövetségi parancsokról, hanem egy egészen régi parancsról, amely Isten eredeti gondolata, amellyel kezdettől fogva teremtette és elrendezte ezt a világot: ez pedig a szeretet.

Ezékiel 26

28. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.24. 04:00 komment

Isten gondolata az élet. Mindennek a kezdete ez: az élet Igéje (1). Ez öltött testet és lépett be a történelembe Jézus Krisztusban (2). Ennek az Iratnak a műfaja bizonyságtétel (2) a Jézus Krisztussal és egymással való közösség fontosságáról, amely minden öröm forrása. Ezzel János azt is hangsúlyozza, hogy az Istennel és az egymással való közösség összetartozik, vagyis a hit és szeretet egymástól elválaszthatatlanok. Aki hisz Jézus Krisztusban, az világosságban jár (7). Ezzel a keresztyénség etikai jellegét hangsúlyozza a szentíró, különösen akkor, amikor egyes keresztyének úgy gondolták magukról, hogy ők egy különösen magas istenismeret birtokába jutottak, és ezért másokat lenéztek. Azóta is nagy kísértése ez a keresztyénségnek, ugyanakkor a szeretet kapcsán soha nem arról van szó, hogy bármiféle tévtanítást elnézzünk a szeretet jegyében, de arról igenis szó van, hogy krisztusi szeretettel vezessünk sokakat az Ő világosságára. 

Ezékiel 25

  35. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.23. 04:00 komment

Ravasz László sorait kell idéznem, aki az alábbiak szerint zárja le a Zsidókhoz írt levél magyarázatát. Ez az irat a Krisztusról szóló kijelentés egyik legmélyebb és leggazdagabb kútforrása. Ez a levél fogta az Ószövetséget az Újszövetség primátusa alá, miközben a két szövetség egységét biztosította, és megmutatta, hogy miképpen éri el a kijelentés Jézus Krisztusban a csúcspontját, mégpedig az Ő halálában és feltámadásában (20). Szerzője egy névtelen, de elhívott szolgája az Úrnak, akinek hite, hiteles komolysága, és szellemi fölénye lenyűgöző. Krisztusnak, a legdicsőségesebb királynak névtelen szolgái lehetünk mi is. Ez a legtöbb, amit életünkben elérhetünk. Minden egyéb soknak látszik, de lufiként pukkad szét a kezünk között. Csak az marad meg, amit Krisztusban, Krisztusért tettünk, imádkozva, tiszta lelkiismerettel, helyesen (18), és Őelőtte kedvesen (21). 

Ezékiel 24

61. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.22. 04:00 komment

Kegyelemből fakadó erő és vezetés kell mindannak megéléséhez, amit itt olvasunk. 1. Azok a hitben vezetőink, akik életük végéig megmaradtak a hitben, róluk el ne feledkezzünk. 2. Jézus Krisztus az első, Ő mindenkor ugyanaz, ezért tetszetős idegen és ideig való tanítások ne térítsenek el bennünket! 3. El ne nehezedjen a szívünk ételek miatt!!! 4. Jézus Krisztus a kapukon kívül szenvedett, és az Ő követői sem lehetnek sikeresen otthon a „mulandó város kapuin” belül. 5. Bármi történik, a hívő ember tudja, hogy az Úr vele van, vezeti Őt, ezért a dicséret áldozatát viszi Isten elé mindenkor; azaz hálát ad, és lemond arról, ami megilletné őt, egészen a jótékonyságig, és az önmegtagadásig. 6. Bízzunk vezetőinkben, hogy munkájukat örömmel és ne sóhajtozva végezzék. Majd az Isten számon kéri őket. A Te számon kérésed csupán bizalmatlanság, hiszen a dolgokat úgysem látod át.

Ezékiel 23,32-49

192. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.21. 04:00 komment

Buzdítás szeretetre és tiszta életre, olvassuk az Új Fordítású Biblia feliratát e szakasz címeként. Isten Lelke buzdít itt bennünket: - szeretetre, a vendégek, foglyok, és minden gyötrődő iránt (1-3); - a tiszta házaséletre (4); - az elégedettségre, még a pénzügyekben is (5). Mindezt összegezve, azt hangsúlyozza az Ige, hogy a tiszta életre erőt ad nekünk az Úr, aki velünk van, hogy az Ő erejét kérve élhessünk feddhetetlenül, és félelem nélkül (6). A hívő ember így él, ezért mindenkor tele van bizakodással. 

Ezékiel 23,1-31

97. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.20. 04:00 komment

- A hívő ember nem fáradhat meg, modern kifejezéssel szólva, „nem éghet ki”, nem keseredhet meg, mert a keserűség, mint a ragály, terjed (15). - Ne legyünk olyanok, mint Ézsau, aki lemondott az áldásról, földi javakért (16-17). - A Sínai hegyi, ószövetségi kijelentés önmagában félelmet kelt, érinthetetlenséget, halált (20-21); a Sionon adott krisztusi, újszövetségi kijelentés pedig életet ajándékozott (22). - Megérinthetővé, megközelíthetővé lett az Isten. El ne utasítsuk az Ő közeledését (25), hogy amikor megrendül ez az ég és föld (26), hogy új eget és földet alkosson az Úr (27), akkor Őbenne, mint Noé a bárkában, megmaradhassunk „rendületlenül” (28-29). - Addig pedig törekedjünk békességre, és szent életre (14), hálaadással és örömmel (28).

Ezékiel 22

437. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.19. 04:00 komment

Mai Igénk egy fontos témát hoz elénk, a fenyítés témáját. 1. Isten megfenyíti övéit, mint atya a fiát (5-8), ez kegyelmi állapot, jelezve, hogy gyermekei vagyunk. Ő félt, szeret, így nevel,  érlel bennünket. 2. A fenyítés oka a bűn nyomorúsága, miszerint olyanok vagyunk, mint a birkák, szakadék felé gyalogolva, és ha a pásztor nem csapna oda, belezuhannánk a mélységbe. Kell a fenyítés, hogy komolyan vegyük a csábítónak tűnő, de életveszélyes mélységeket, hogy ellenálljunk, egészen a vérig (4), azaz testünk indításai ellenében is, a Krisztus megtisztító vérének erejével. 3. A fenyítés célja, áldása, az élet, hogy az igazság és a békesség gyümölcsét ízlelhessük (9-11). A hívő ember soha nem a keserves pillanatra tekint, hanem az örökkévaló jövőre. Az emberektől elszenvedett fenyítés is lehet Isten fenyítése; ám nagyon sokszor nem az, hanem önző szempontok okozta történés; ennek ellenére az Úr még ezt is javunkra fordíthatja. (tematikus módszer)

Ezékiel 21,23-37

94. zsoltár

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 
 

Szerző: refdunantul  2012.08.18. 04:00 komment

1. Fussuk meg a hit előttünk lévő pályáját, letéve a felesleges terheket és a minket megkötöző bűnt, ahogy a hit hősei tették. 2. Ezt csak Jézus Krisztus megváltó kegyeleme és ereje által vagyunk képesek megtenni, mert Ő nemcsak a hit példája, hanem minket is újjászül erre a hitre; Ő a hit szerzője és beteljesítője. Ezért nézzünk fel a halál felett is győztes Krisztusunkra, aki ezzel a győzelemmel akar bennünket is megajándékozni. 3. A hívő ember nem fáradhat meg, nem éghet ki, nem csüggedhet, mert Krisztus győzelme már az övé. Ha csüggedünk, akkor bizony elfeledkeztünk az evangéliumról. (Textusszerű építkezés)

Ezékiel 21,1-22

235. dicséret

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 
 

Szerző: refdunantul  2012.08.17. 04:00 komment

Most csak erre az egy igevers részletre fókuszálunk, persze az egész szakasz összefüggésében. Vannak, akik erőt, csodás győzelmeket kaptak az Úrtól (32-35), és vannak olyanok, akik sok nyomorúság és szenvedés után meghaltak. Úgy tűnt, az Isten nem volt velük, nem hallgatta meg őket (36-40). Ez azonban csak a látszat. Sőt, nagyobb dolog úgy hűségesnek maradni, hogy e világban nem lesznek láthatóvá rajtunk az Isten ígéretei. A hívő ember igazán ilyenkor vizsgázhat abból, hogy ő tudja, hogy Isten számára valami különbről gondoskodott (40), nem itt (!), hanem odaát. Ne felejtsük azt sem, hogy ezek az emberek nem a maguk vétkei nyomorúságát hordozták, hanem az Úr ügyéért vállaltak gyötrelmeket. Több sebtől vérzik a mi önmegvalósító, itteni világra fókuszáló siker-keresztyénségünk! (Egy textus kiemelése)

Ezékiel 20,32-44

 257. dicséret

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 

Szerző: refdunantul  2012.08.16. 04:00 komment

Egy város téravató ünnepségén voltam a napokban. A polgármester az ünnepi beszédben hangsúlyozta, hogy a két éves beruházás alatt mennyi igaztalan vád, hazugság, bizalmatlan, gyanakvó kérdések sorozata bombázta őt: miért most, miért így, miért ők, miért ennyiből, miért ilyen hosszan. Hozzátette avató beszédében, hogy az ünnepség kezdetén arra gondolt, hogy talán mégis elmondhatja ünnepi gondolatait, mert a zászlókat húzzák fel a póznákra (és nem őt). Elfacsarodott a szívem: mennyi harc, gyűlölet, fájdalom és bizalmatlanság egy tér felújítása kapcsán is. De a tér szép, érdemes volt kitartani. Igénk is kitartásról beszél. Ez a kitartás nem Mózes kitartása, hanem a benne munkáló Szentlélek kitartása. Mi magunk, saját erőből feladnánk, vagy valami hősies kitartást produkálnánk, ahol igazából csak rólunk van szó. A hit természete a kitartás, mert előre tekint és látja a láthatatlant, azt a többet, amit Isten készített. Ez a hit kitart az Isten népéért való szenvedésben, mert tudja, hogy lesz megoldás, Istentől készített szabadulás (28). (Narratív módszer)

Ezékiel 20,1-31

106. zsoltár

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 
 

Szerző: refdunantul  2012.08.15. 04:00 komment

Ábrahám feltétlenül bízott Isten ígéreteiben, még akkor is, amikor egyetlen fiát kérte tőle az Úr, mert hitte, hogy az Úr gondoskodik róla (17); „Az Úr gondoskodik, az Úr hegyén a gondviselés” (1Mózes 22,14). Ábrahám ugyanis tudta, hogy Isten akár még a halálon túl is gondoskodni képes övéiről, és képes az övéit a halálból is feltámasztani (19). Ábrahám fiát, Izsákot megkímélte az Úr, de saját Egyszülött Fiát, aki e világban Izsák utóda volt (18), átvitte a halálon, hogy legyőzze a halált. Ez az örök életre, eljövendő dolgokra tekintő hit vezette mind az ősatyákat (20-22). Szemük előtt a nagy szabadulás állt, amely visszaad mindent, amit Isten rólunk való eredeti gondolatából az engedetlenség bűne elvett tőlünk (19). (versről-versre módszer, homília)

Ezékiel 19

409. dicséret

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 
 

Szerző: refdunantul  2012.08.14. 04:00 komment

1. .MAGYARÁZAT: Ábrahám a hit hőse, mert bízott Isten ígéretében (11), és engedelmeskedett Isten szavának (8), amikor elindult az Isten által kijelölt úton, noha nem tudta, hova megy, de szeme előtt az örök, mennyei haza lebegett, amelynek alkotója az Isten (10 és 15). 2. SZEMLÉLTETÉS: A Balaton átúszáson közelinek tűnt a túlpart, de aki nem gyakorlott úszó, annak egy idő után bizonytalan közeg a víz, és csak nem közelít a túlpart. Ekkor már csak a következő száz méterekre kell koncentrálni, minden az „agyban” dől el: úszni tovább, noha nem tudjuk, pontosan mikor, hova érkezünk. Vigyáznak azonban ránk, harminc méterenként csónakok jelzik az irányt, ha ezeket figyelembe vesszük, nem lesz baj, megérkezünk. 3. ALKALMAZÁS: Nem mindig látjuk a közvetlenül előttünk lévő lépést, és annak következményeit, de a végét igen; hitben, de bizonyossággal. Ezért nem bánt, hogy idegenek vagyunk itt, mert van városunk odaát (10), ahol nem szégyell minket az Isten (16). (Komplex építkezési mód)

Ezékiel 18,21-32

 270. dicséret

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

 

Szerző: refdunantul  2012.08.13. 04:00 komment

Ezen a héten minden nap más módszer szerint, összesen hét különböző módon magyarázzuk az Igét (a módszer neve zárójelben olvasható a magyarázat után).

Mai Igénk üzenetét egy rövid mondatban, „tételben” így fogalmazhatjuk meg: A hívők áldásokat tapasztalnak! 1. MI A HIT? A Szentírás szerint nem más, mint a látható világban élve bízni abban, amit az élő Isten megígért, de ami még nem látható, ezért remélt. A hit tehát mindig Isten Igéjén, „jó tanúbizonyságán” alapul (2). 2. KIK A HÍVŐK? Akik olyanok, amilyen Ábel, Énók és Nóé, valamint a további igeversekben felsorolt „hősök” voltak, akik mindenkor, mindenben ráhagyatkoztak az Isten szavára (3), és ígéreteire (4-7). 3 MELYEK A HIT ÁLDÁSAI? - Hit által olyan megértésre jutunk, amire hit nélkül soha, életünk és világunk eredetét és célját illetően is (3). - Hit által mindig az értékesebbért hozunk áldozatot, és azt is az Isten dicsőségére, és nem a magunk javára tesszük (4). - Hit által, ha elragadtatunk is ebből a világból, nem halált látunk, hanem az élet teljességét tapasztaljuk meg (5). - Hit által úgy élünk, hogy kedvesek legyünk az Úr előtt; ezt nem a jutalomért tesszük, de a hit bőséges áldásai soha nem maradnak el (6). - Hit által mindig istenfélelmes tisztelettel engedelmeskedünk az Úr szavának, még ha a látható tények mást is mutatnának, mert tudjuk, hogy ez szolgálja a megmenekülést, és így lehetünk az igazság örökösei (7). Ne félj, csak higgy! (Tételes építkezés, szermó módszer)

Ezékiel 18,1-20

34. zsoltár


Szerző: refdunantul  2012.08.12. 04:00 komment

A vízilovak domináns hímjei komoly csatákat vívnak egymással a területért és a többiek feletti uralomért. Könyörtelenek és félelmetesek ezek a csaták. Mindig eljön az a pillanat, amikor egy kifejlett, fiatal, érett hím elűzi a korábbi vezért, akinek egy idő után be kell látnia, hogy hiába minden igyekezet, a fiatalabb erősebb nála, és ő, a korábbi domináns hím, kénytelen meghátrálni, és feladni a harcot. Ekkor az új vezér még csúnyán megalázza, leharapja a fülét, több helyen maradandóan megsebzi, aki megalázva, egyedül kullog el valahová, hogy elpusztuljon. Nem hasonlítjuk magunkat a vízilovakhoz, de mégis vannak párhuzamok. Eljön ugyanis az idő, amikor kénytelenek leszünk meghátrálni, feladni, és megalázottságunkat elhordozva kimúlni ebből a világból. Nem igaz, hogy az ember mindent kibír, csak akarni kell (ez hitetlen, liberális beszéd), de az sem helytálló, hogy az ember mindent elhordoz a hitben (ez meg kegyes beszéd). Előbb utóbb meghátrálunk, de éppen az a hit, amikor valaki a meghátrálást, a visszalépést, az elköszönést és eltávozást is hitben éli meg; bele értve az ezzel járó megaláztatásokat is; ekkor lesz igazán olyan ember, aki nem a meghátrálás embere, hogy elvesszen, hanem a hité, hogy életet nyerjen (39). 

Ezékiel 17

13. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.11. 04:00 komment

- Teljes bizalmunk van Krisztusban! Teljes bizalmunk van arra nézve, hogy megérkezünk Őhozzá. Bemehetünk az Ő országába, sőt hit által már ott vagyunk (19). – De jó tudni, hogy úton vagyunk, és nem tévelygünk. Ez az út új és élő út, biztos irány, amit Ő nyitott meg (20). – Jézus Krisztus az Isten háza felett áll, minden vallás, szertartás, hagyomány, emberi kigondolás és bölcsesség felett áll. Ez hatalmas vigasztalás (21). – Járjunk tehát szilárdan, ingadozás nélkül ezen az úton, hogy lássák tisztaságunkat; azaz egymás szeressük, saját gyülekezetünket el ne hagyjuk, egymást bátorítsuk, szándékosan ne vétkezzünk, mert nem lehet visszaélni az Isten drága kegyelmével (22-30). Könyörülj Urunk, hogy megmaradhassunk a Te utadon! 

Ezékiel 16,53-63

489. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.10. 04:00 komment

Állandó tapasztalatunk, hogy naponta mosakodnunk, mosnunk, mosogatnunk kell; és estére újra koszos minden. A zsidó áldozati szertartások során a pap naponta szolgálatban állt, és sokszor mutatta be az áldozatokat, mégsem tudott a népnek megelégülést, megoldást adni, mert a bűnök továbbra is elevenen éltek, és újra meg újra uralkodtak az embereken (11). Ez az ember valósága: sokszor, folyton folyvást ugyanazt, és sohasem teljes az eredmény, mindig van valami híja, lehet újra kezdeni. Jézus Krisztusban adatik egyedül megnyugvás, megváltás, megtisztulás, a megérkezés. Addig azonban az újrakezdést is Krisztus erejével éli meg az ember. 

Ezékiel 16,36-52

137. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.09. 04:00 komment

Az ember akar áldozatot, „bűnbakot”, aki helyette szenved és hal meg. Lehetetlen, hogy Isten áldozatokban gyönyörködjön (4 és 8). Ő nem áldozatokat és szertartásokat akar, hanem Igéje meghallását, hitet és engedelmességet (Ravasz László), vagyis megtérést és „normális” életet. Mégis, Isten alkalmazkodott a megváltásról szóló kijelentésben az ember gyarló logikájához, de Jézus Krisztusban egyszer és mindenkorra eleget tett a „régi” elvárásoknak, és tökéletes áldozatával eltörölte azokat (9-10). Az áldozat csak árnyéka, az Isten eredeti gondolata szerinti valóságnak, a krisztusi életnek (1). Mi Krisztusé vagyunk örökké. 

Ezékiel 16,1-35

143. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.08. 04:00 komment

Gyarló emberi gondolatnak érzem ezt a sort, amelyet mintha a bosszú lelkülete fogalmazott volna, miszerint valakinek mindenképpen bűnhődni kell, hogy az igazság érvényesüljön, és mindenki megnyugodhasson. Isten igazsága hasonlóképpen érvényesülhet. Az egész áldozati kultusz is ezt szolgálta: bakok vérét ontották az ószövetségben, hogy az ember bocsánatot nyerjen, és élhessen. Isten a megváltásról szóló kijelentésben is „alkalmazkodott” az emberi logikához, de azért, hogy Jézus Krisztusban végre érvényesüljön az Isten eredeti gondolata: tilos a vérontás, sőt még a gyűlölet is, megbocsátásra és szeretetre indít az Úr, egészen az önmegtagadásig. Így várhatjuk Őt, üdvösségünkre és valóságos megtisztulásunkra (28). 

Ezékiel 15

253. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.07. 04:00 komment

A főpap is csak egy évben egyszer mehetett be a szentek szentjébe, miután önmagáért és a népért bemutatta a megtisztító áldozatokat (7). Aztán jött Jézus Krisztus, akinek halálakor a templom kárpitja kettéhasadt: van út a szentek szentjébe, van út Istenhez, van út a mennybe. Ettől kezdve az egész ószövetségi istentisztelet csak előkészítése az igazinak, az egyetlennek és tökéletesnek. Ettől kezdve elveszítette érvényét minden áldozat, testi igyekezet, gyarló emberi erőlködés. Rítus helyett Isten Igéjét kell egyre jobban megismerni, akaratát felismerni, ahhoz engedelmesen igazodni, és Isten Krisztusban közölt kegyelmére hagyatkozni. Gyakori veszély, hogy megrekedjünk a szentélyben, és az istentiszteleti életben is a „külsőre” vágyódjunk a lényeg helyett, mint ahogy manapság mindent a külső határoz meg. Áldott legyen az Ige Egyháza. Maradjunk azok! Nem is kell erről többet részletesen szólni! (5)

Ezékiel 14,12-23

38. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.06. 04:00 komment

E földön „hasadt” minden. Itt valahány jó dolgot csalódás, megszürkülés és elmúlás követ, előbb – utóbb. Egy testvérem biztatott, ne csüggedjek a sok feladat miatt: elmúlik! E világban ha ütöttünk tanyát, akkor ha hétszer, vagy hetvenszer hétszer próbálkozunk is, nem tapasztalhatjuk meg a teljességet és tökéletességet (József Attila). Éppen e sajnálatos tapasztalat miatt fontos ez a levél. Isten Igéje itt a legfontosabb üzeneteket helyezi a szívünkre, miszerint Isten eredeti gondolata nem ez a töredékesség. Ezért ez a bibliai irat Krisztusra koncentrál, és arra a valóságosan megtapasztalható „sokkal inkább jobbra” (Filippi 1,23), amit általa adott vissza nekünk az Úr. Az eddig elmondottakból, amit eddig olvastunk ebben a levélben, és az egész Szentírásban; ez a legfontosabb: Krisztus (1). Bárcsak tudnánk erre a lényegre koncentrálva bizonyságot tenni és élni, minden mellébeszélés és pótcselekvés helyett. 

Ezékiel 14,1-11

 163. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.05. 04:00 komment

Jézus Krisztus, mint főpap, más, több, mint a lévita papság. Ezt a másságot, ezt a többet fejezi ki az Ige azzal, hogy Jézus Krisztus a Melkisédek rendje, és nem a léviták rendje szerinti főpap. A lévita pap származása által pap, és az Isten törvénye állította őket a papi szolgálatba. Jézus Krisztus azonban nem Lévi, hanem Júda törzséből származott, és Őt, a 110. zsoltár szerint nem Isten törvénye, hanem Isten kivételes esküje állított a főpapi szolgálatba (21). Az Isten által adott törvény ugyanis csak egy szelete az Isten gondolatának, de Isten teljes szeretet-gondolata, amely testet öltött Krisztusban ennél sokkal több. A lévita papok meghaltak, így szolgálatuk csak időleges volt, Jézus Krisztus azonban feltámadott, és átruházhatatlanul viseli a főpapi tisztet (23-24). Csak Ő tud üdvözíteni, aki mindenkor él; aki meghal, aki erőtlen, az nem tud valóságosan segíteni rajtunk (25 és 28). Az Ő áldozata ezért egyszeri és tökéletes, nem kell több áldozat (27), nem kell többé semmiféle vallásos produkció! Ilyen főpap illett hozzánk (26)!

Ezékiel 13

72. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.04. 04:00 komment

Jézus Krisztusban egy más pap támad (15), nem a léviták törzséből, hanem egészen más rend (a Melkisédek rendje) szerint. Isten az Ószövetségben előkészítette ezt az egészen újat, de ettől kezdve ez az egészen új van érvényben. A megtorlás, a büntetés helyébe a „jobb szövetség”, a kegyelem lép. Ez a kegyelem kötelez, de ez a kegyelem felülírja az eddigieket. Isten már felülírta a régieket és újjá tett mindent, mi azonban még mindi a régiek vagyunk, és a hitben is többnyire csak ószövetségi módon gondolkozunk. Leragadtunk a réginél, pedig Isten már megújított mindent a Jézus Krisztusban. Csak ez az új ad értelmet az életnek, semmi más. Csak Őbelőle fakad minden értelem forrása, megváltás, és örök élet. Ő jobbat ígér!

Ezékiel 12

206. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.08.03. 04:00 komment

A mai Ige az akkor ismert képekkel hangsúlyozza, hogy Jézus Krisztusnál nincs nagyobb, Ő fölötte van minden evilági identitásnak, képződménynek, összefonódásnak, vallásnak. Olyan, mint egy Melkisédek nevű papkirály volt egykor, akiről annyit tudunk, hogy megáldotta Ábrahámot, aki pedig tizedet adott neki (1Mózes 14,18-20). Vitatható az a módszer, ahogy a szentíró felépíti a párhuzamot Melkisédek és Krisztus között, mert „jelképes magyarázattal” annak tulajdonít jelentőséget, ami nincs benne a szövegben (Ravasz László). Én azonban hiszem, hogy Isten Lelke a vitatható írásmagyarázati módszer ellenére is felhasználta a szentírót arra, hogy hangsúlyozza a legfontosabbat: Jézus Krisztus az Úr, nála nincs nagyobb, Ő az Isten Fia, Ő a Megváltó, Ő az egyetlen főpap, akinek tökéletes áldozata egyszer és mindenkorra elég! Ennek a Melkisédeknek sem atyja, sem nemzetsége, sem napjának kezdete, sem életének vége nem ismert, ezért kiváló szimbóluma annak, aki az Isten Fia, aki fölötte van az emberi összefüggéseken, és aki mégis ezekbe érkezett meg, ezektől szenvedett, és ezekből adott megváltást.

Ezékiel 11

  114. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.02. 04:00 komment

Csalódhattunk már többször, mert a nekünk tett ígéretek csak ígéretek maradtak. Bízzunk, reméljünk, de ne várjunk ígéretekre, és mi is megfontoltan ígérjünk. Gondoljunk Jézus Krisztus példázatára: az a szolga teljesítette a Gazda szándékát, aki azt mondta, hogy nincs kedve kimenni a szőlőbe dolgozni, később azonban mégis kiment; míg a másik megígérte, de nem ment ki (Máté 21,30). Az igenünk legyen igen (Jakab 5,12), de gondoljuk meg, hogy mikor van elég hitünk, reményünk, erőnk „igent” mondani. Meg kell tanulni nemet mondani, és hátha könyörül az Isten, melynek nyomán adatik erő, önmegtagadás, hogy igent mondjunk a másikra. Egy valaki, az élő Isten, úgy mondott igent ránk, hogy elhatározása változhatatlan (17)! Ez erős bátorítás arra nézve, hogy tele legyünk reménységgel (18), hogy lehorgonyozzunk végre az Ő kikötőjében (19), és mi is igent mondjunk másoknak és másokra.

Ezékiel 10

93. zsoltár

Szerző: refdunantul  2012.08.01. 04:00 komment

Tegnap arról olvastunk, hogy lehetetlen, hogy akik visszaestek, ismét megtérjenek. Isten azonban jobbat gondol rólunk, ami üdvösséggel jár (9). Eleshetnek az övéi is, de soha többé nem esnek vissza a halálba, mert az Isten szeretetétől senki és semmi nem választhat el minket soha többé. Ez az üdvbizonyosság. Merd ezt a jót gondolni magadról, amit Isten gondolt rólad; és merj könyörögve, üdvösségesen jót gondolni a másikról is. Ez az üdvösség cselekedetekben lesz láthatóvá (10), abban az igyekezetben, amely Isten erejével, napról napra jobbá akar lenni, és szeretettel telibbé akarja tenni a világot is maga körül, amíg reménysége egészen be nem teljesedik (11). Ezt az igyekezetet pedig türelem kíséri (12): főként a másik ember elhordozásában.

Ezékiel 9

205. dicséret

Szerző: refdunantul  2012.07.31. 04:00 komment

süti beállítások módosítása
Mobil