KELL A TÖRVÉNY, mert a bűnnel teli világban csak a törvény tarthat rendet, egyébként belesüllyednénk a gonosz káoszba.
– 1. Ugyanakkor az ember legnagyobb nyomorúsága, hogy a törvényt csak gyarló módon tudjuk alkalmazni. Ahogy a korai zsidóságban a törvény értelmezése próbált minden rezdülést körül szabályozni; – így ma is, nem egy adott munka elvégzése jelent nehézséget, hanem az azzal járó papírmunka rengetege. Kis túlzással: valójában nem is a tényleges munka elvégzése a lényeg, hanem annak lepapírozása (23).
– 2. Az élet, a munka, egyre inkább nem öröm, hanem szabály- és kötelességteljesítés, amely nem tud megpihenni. „Haldoklik” az élet-öröm, mert vagy azt kérdezzük: „Mit és hogyan kell?”; vagy azt, amit az akkori és a mai farizeusi kegyesség hangsúlyoz: „Mit nem szabad?” (23)
– 3. Jézus először Dávid esetével, egy Igével igazolja, hogy Dávid és emberei is tettek olyat szombaton, amikor szükséget szenvedtek, amit nem volt szabad a törvény szerint (25–26): éhesen ettek a szent kenyerekből (1Sámuel 21,1–6).
– 4. Jézus azonban nemcsak egy Igére hivatkozik, hanem a teljes Írás szemlélete alapján kijelenti, hogy Isten az embert nem azért teremtette, hogy megtartsa a szombatot, meg a törvényt, mert a törvény van az emberért és nem az ember a törvényért.
– 5. Isten életre teremtett minket, és Jézus az élet teljességét ajándékozza vissza nekünk (János 10,10). Kell a törvény, de az élet több, mint törvény, mint rend, mint jog, mint szabályok közötti rabszolga gürcölés (27–28).
5Mózes 8
49. zsoltár