A SZENT SÁTOR. – 1. A szent sátor azt hirdeti, hogy Isten a népe között lakik (8; János 1,14), velük van (Máté 1,23). – 2. A szent sátrat pontos isteni minta alapján (9), hitbéli felajánlásokból valósították meg (1–7). Nem az emberi találékonyság művészi alkotása ez, hanem a Mózesnek adott minta alapján készült el. Ez nem azt jelenti, hogy Mózes látott a hegyen egy „mennyei szentélyt” (9,40), és az alapján, elkészítette annak földi mását. Nem erről van szó. Isten elsősorban nem láttat, hanem szól és cselekszik, amelyekkel kijelenti népe iránti megváltó szeretetét. – 3. Ez a minta: Isten megváltó szeretete. Ez alapján először engesztelő áldozatokat mutatnak be a szentélyben, könyörögve ezért a megváltó szeretetért. Aztán Jézus Krisztus tökéletes áldozata óta, Isten Igéje és Lelke által részesülünk ebből a megváltó szeretetből, és továbbadjuk azt. A szentély azóta maga Jézus Krisztus (János 2,21). – 4. A minta pedig továbbra is az Isten megváltó szeretete, amely testet öltött Jézus Krisztusban. Csak ehhez az isteni, megváltó szeretethez igazodva, abból töltekezve, azt továbbadva van értelme az emberi életnek. Minden kreativitás, egy határon túl már eltér ettől a mintától, és gyarló önmegvalósításba kezd. Minden gonosz ebből fakad!*
Máté 24,1–22
210. dicséret
Hozzáfűzés az igemagyarázathoz:
* Ki kell teljesedni az emberi életnek, de Isten kezében.
Tehát nem az egyéni találékonysággal van a baj, hanem a gyarló lelkülettel.
Felmerül a kérdés, hogy miként fog ez, a felsorolt nemes anyagokból megvalósulni, a pusztai szűkösségben.
Ez a hit: bár tudatában vagyok az adottságok és a lehetőségek szűkösségének, mégis belefogok, és közben Isten cselekszik.