Woody Allen „Bűnök és vétkek” című filmje (1992) felkavaróan szembesít bennünket TETTEN ÉRHETŐ BŰNEINK KESERVES KÖVETKEZMÉNYEIVEL. – 1. A film nyíltan vállalja az itt érvényesülő zsidó valláserkölcsi alapot: Légy jó, és jutalmad lesz, mert a rosszakat megbünteti az Isten. Jób barátai is ezt a tanítást képviselték. Bildád második beszéde mindezt már szinte fenyegetően tette. – 2. A fenti film megerősített abban, hogy Jób védelmében ne becsüljük le mindazt, amit Jób barátai képviselnek. Igenis, az elkövetett, tetten érhető bűnöknek fájdalmas következményei vannak. Isten tökéletessége és eredeti világrendje is ezt követeli, egyébként igent mondanánk a bűnre. Ezzel azt is állítjuk, hogy érdemes jónak lenni, és Istentől meg is kapjuk ehhez az erőt és a vezetést.* Amit Isten rossznak mond, azzal ne „kacérkodjunk”, mert beleroppanunk, mi is, és még sokan. A „gonoszság” itt szándékos, tetten érhető bűn. – 3. Jób panasza arra vonatkozik, hogy noha senki sem tökéletes (15,14–16), de ő ilyenfajta bűnt nem követett el, ezért nem érti Istent. – 4. A barátok valóban nyomorúságos vigasztalók (16,1), de mégsem játszhatjuk ki egymás ellenében Jób panaszát és a barátok tanítását, noha „leckeként” felmondott igazságuk kegyetlenné teszi őket.
Cselekedetek 22,1–21
27. zsoltár
Hozzáfűzés az igemagyarázathoz:
* Mi már hadd fogalmazzunk úgy, hogy Jézus Krisztusban újjászül bennünket erre a szent igyekezetre az Isten Szentlelke.