Salamon felépítette az Úr templomát, ezután pedig nemcsak saját palotáját építette meg, hanem mások városait is kiépítette (1). – Salamon élt azokkal a lehetőségekkel, amelyeket az Úr adott neki. Ezt is mások javára tette. Nem hódításról van itt szó, hanem Salamon csupán bement azokon a kapukon, amelyeket az Úr megnyitott neki; - és éppen az lett volna bűn, ha nem megy be a nyitott kapukon. A gondolatot megfordítva domborodik ki az üzenet: bűnös hódítás, ha a kapu zárva van, és mi mégis betörjük azt, sok nyomorúságot okozva a mögötte élőknek (2-6). – Megkérdezhetjük: irgalom, vagy kegyetlenség-e, hogy Salamon nem bántotta az itt megmaradt korábbi lakókat, de dolgoztatta őket, rabszolgákká tette azokat; - míg Izráel fiai ezekben a munkákban nem vettek részt? (7-10) Minden attól függ, hogy milyen lelkülettel történik az, amit teszünk. A Filemon levélből tudjuk, hogy a megtért ember rabszolgája igazából nem rabszolga többé, hanem testvér; - miközben mindenki végzi, a maga helyén, a szolgálatát; - így közöttük többé nincs fent és lent, kiemelt és alacsonyabb rendű munka; - hiszen a bánásmód krisztusi, másokra is figyel.
Lukács 20,9-19
459. dicséret
* A teljes magyarázat:
Salamon felépítette az Úr templomát, de utána lehetőséget adott neki az Isten, hogy felépíthesse a saját palotáját is (1).
– De Salamon nemcsak a saját palotáját, hanem mások városait is kiépítette (1).
– Salamon élt azokkal a lehetőségekkel, amelyeket az Úr adott neki. Ezt is mások javára tette. Salamon gondoskodott Isten népének testi és lelki javairól, amikor szerzeményeiből raktárvárosokat épített. Nem hódításról van itt szó, hanem Salamon csupán bement azokon a kapukon, amelyeket az Úr nyitott neki; - és éppen az lett volna bűn, ha nem megy be a nyitott kapukon. A gondolatot megfordítva domborodik ki az üzenet: bűnös hódítás, ha a kapu zárva van, és mi mégis betörjük azt, sok nyomorúságot okozva a mögötte élőknek (2-6).
– Megkérdezhetjük: irgalom, vagy kegyetlenség-e, hogy Salamon nem bántotta az itt megmaradt korábbi lakókat, de dolgoztatta őket, rabszolgákká tette azokat; - míg Izráel fiai ezekben a munkákban nem vettek részt? (7-10) Minden attól függ, hogy milyen lelkülettel történik az, amit teszünk. A Filemon levélből tudjuk, hogy a megtért ember rabszolgája igazából nem rabszolga többé, hanem testvér, miközben mindenki végzi a maga helyén a szolgálatát, így közöttük többé nincs fent és lent, kiemelt és alacsonyabb rendű munka; hiszen a bánásmód krisztusi, másokra is figyel.
– Salamon a feleségét, a fáraó lányát átviszi egy neki épített palotába. Ez az igevers utal arra a korra, amelyben a krónikás élt és dolgozott, hiszen ekkor már a templomban külön helyen, az asszonyok udvarában jelenhettek meg az asszonyok. Emellett a fáraó pogány származása is indokolta ezt a döntést. A krónikás teológiai látását tükrözi, hogy számára fontos volt a templom, a kultusz, annak tisztasága, szentsége, méltósága; nem önmagáért, hanem Isten dicsőségéért. Csak Isten ügyének komolyan vétele vezethet el oda, hogy Isten népe hűséggel lehessen jelen ebben a világban, és az Úrnak kedves módon nyithasson a világ felé.