A bűnben a legtitokzatosabb az, hogy Isten nemcsak előre tud róla, hanem beépíti üdvtervébe; de Isten nem oka a bűnnek, és a felelősség nem hárítható át Őrá. Júdás története a Biblia legnehezebb szakasza. Kálvin ennek nyomán hangsúlyozza: Isten előre látja, uralja és felhasználja a bűnt; de nem oka és felelőse a bűnnek (Institutio 17. rész, 18. fejezet; Ézsaiás 45,7). Döbbenetes: Júdás Isten megváltó akaratát indítja el, miután belement a sátán, amit a mi Urunk is előre lát (Máté 26,2; János 13,27); de Júdás saját mozgatórugója mégis a „pénz” (5-6), és nem az isteni akarat. Áldott legyen az Isten, hogy Ő mindent jobban tud, üdvösségünkért végigjárta ezt a titokzatos utat, legyőzte a bűn és a sátán erejét, testét, vérét adva érettünk (7-20).
Jeremiás 48,1-25
310. zsoltár
* A bűn pontos leírása mai Igénk első hat verse, ma csak ezzel tudunk foglalkozni.
- 1. A bűn mindig Isten elárulása: elárulom teremtőmet és gondviselőmet; saját életem forrását tömöm be; van ebben valami döbbenetes.
- 2. A bűn mélyén pedig ott van a sátán, sőt, belénk hatol ilyenkor a sátán (2), de a felelősség a miénk. A sátán is meglakol majd, de nekünk is felelnünk kell bűneink következményéért. Isten előtt nincs az a játszma, miszerint állandóan mentjük magunkat, és a másikat tartjuk kizárólag felelősnek mindenért: részese vagy, benne vagy, felelős vagy!
- 3. A bűn nem kíméli az embert, nem kíméli Isten népét, sem a gyilkosságra készülő vallási vezetőket, és nem kíméli az ünnepeket sem; ünnepelve sem jobb, hanem gonoszabb lesz az ember (1-2). Szíven üt az ellentét: a főpapok készülnek az Isten szabadításáért hálát adó ünnepre, úgy, hogy közben gyilkos indulat rejtőzik a szívükben (2).
- 4. A bűn mindig előre eltervezett, de titkolt, nem nyilvános, és szövetségeseket keres magának. A nagytanács tagjai gondosan elhatározták Jézus megölését, kitervelték, előkészítették (János 11,43-53); a bűn mindig előre elhatározott, tudatos, titkolt és „klikkes” (2).
- 5. A bűnben a legtitokzatosabb az, hogy Isten nemcsak előre tud róla, hanem beépíti üdvtervébe; de Isten nem oka a bűnnek, és a felelősség nem hárítható át Őrá. Júdás története a Biblia legnehezebb szakasza. Kálvin ennek nyomán hangsúlyozza: Isten előre látja, uralja és felhasználja a bűnt; de nem oka és felelőse a bűnnek (Institutio 17. rész, 18. fejezet; Ézsaiás 45,7). Döbbenetes: Júdás Isten megváltó akaratát indítja el, miután belement a sátán, amit a mi Urunk is előre lát (Máté 26,2; János 13,27); de Júdás saját mozgatórugója mégis a pénz (5-6), és nem az isteni akarat. Júdás nem rosszá lett egyszer csak, mint egy elbukott tanítvány (3), hanem eleve az volt, maga Jézus ezt már a tizenkettőre tekintve kimondta, hogy egy közülük ördög (János 6,70). Mégis „jaj” annak, aki Őt elárulja (21-23). Júdás halálos bűne nem az árulás volt, nem is a pénz imádata, hanem az, hogy nem hitte (hihette) el, hogy még erre is van bocsánat Krisztusnál, és öngyilkos lett (Máté 27,1-5).
- 6. Áldott legyen az Isten, hogy Ő mindent jobban tud, üdvösségünkért végigjárta ezt a titokzatos utat, legyőzte a bűn, és a sátán erejét, testét, vérét adva érettünk (7-20).