KIBÍRJUK? Az ember „megpróbál” dolgokat, hogy „bírja” az életet;* nem csupán az élet terheit, hanem magát az életet. Ahogy idősödik az ember, ezt egyre inkább tapasztalja, a közérzetén is. Elkényelmesedett életünk pedig csak felerősíti az emberi élet hasadtságát.** - Az embernek tehát hiányérzete van, és próbálkozik, hogy ezt a hiányérzetet enyhítse, örömmel, nevetéssel, gondtalan élettel, borral és oktalan dolgokkal. A gondtalan élethez persze pénz kell, ezt a sok pénzt meg kell szerezni, lehetőleg minél kisebb befektetéssel, kétes módon (1-4).*** - A másik próbálkozás, ennek ellentétje, a munka mánia, amikor az ember alkot, szünet nélkül, szerinte nagyszerű dolgokat (4-11).**** - Boldog az olyan ember, aki tud szorgalommal dolgozni és tud megállni; nem gürcöl és nem is léha; hanem boldog abban a keretben, ahová az Úr Isten helyezte, mert mindent az Úrtól vár, ezért tudja nemcsak kibírni az életet, hanem örömét is lelni abban, még a legnehezebb körülmények között is.
1János 2,7-11
128. zsoltár
* Miről van itt szó, egészen pontosan: kibírni az élet terheit, és magát az életet, a „létezést”. Nem arról a keleti gondolatról van szó, félre ne értsük, hogy a létezés önmagában szenvedés, mert Isten úgy teremtette meg a világot, benne az embert, és az élet minden elemét, hogy az jó legyen. De a kiferdült világban, ahogy megjelent a rossz, onnantól kezdve igenis igaz, hogy maga a lét is nehéz lett, amelyhez hozzáadódnak az élet konkrét terhei.
** Ez az elkényelmesedés nem azt jelenti, hogy nem dolgozunk, hanem inkább azt, hogy nem fizikai, hanem szellemi és idegi terhelésnek vagyunk kitéve, pedig e hasadt világban a fizikai aktivitás segíthetne némiképp.
*** Például csinos nők ezért keresnek és találnak gazdag férfit maguknak, amelyben a kor sem számít, hogy gondtalanul élhessenek, erre ezer és ezer példa áll rendelkezésünkre. A gondtalan élet azonban óriási kísértés, mert teljesen tönkre tesz, akár öngyilkosságba kerget, mert éppen ekkor szembesül az ember saját életének ürességével.
**** E sok munka eredménye szintén lehet gazdagság, elismertség. Ám a rengeteg munkával megszerzett vagyon és elismertség fenntartása még nagyobb munka (4-11), el egészen a gürcölésig. Amennyiben ebben a helyzetben is megmarad az ember bölcsessége (9), rádöbben, hogy ez a gürcölés: hiábavalóság (11).