Dávid hitetlen döntéséből nagy nyomorúság fakadt – 1. A vezető felelőssége, más szóval nyomorúsága az, hogy ha hitetlen, nem elkért, nem megszenvedett döntést hoz, abba sokan mások is beleveszhetnek, és olyan dögvész támadhat, amelyben rothad minden (16-17). – 2. A hívő vezető bizonyossága az, hogy Isten büntetésében ott van az irgalom (13). Az ember bosszúja határtalan, de Isten a bosszúálló kezet is lebénítja egyszer, mert a végső ítélet az övé (Zsidókhoz írt levél 10,30): „Az Úr bánkódni kezdett a veszedelem miatt” (14-15). Elbukhatunk, de a hívő „vezető” és a hívő ember boldog bizonyossága, hogy Isten büntetése nem végleges. – 3. A vezető bűnbánata olyan kegyelmi állapot, amely jele felelős életének és hívő bizonyosságának (18-30). Dávid úgy megrettent, látva bűnét, hogy nem mert Isten színe elé állni (28). Áldás a megrettenés: jaj, mit teszek; jól teszem; hogyan tegyem? Dávid belátja hibáját és bűnét (27).

Lukács 12,13-32

277. dicséret

A teljes magyarázat:

Dávid hitetlen döntéséből nagy nyomorúság fakadt

– 1. A vezető felelőssége, más szóval nyomorúsága az, hogy ha rossz, hitetlen, nem elkért, nem megszenvedett döntést hoz, abba még sokan mások is beleveszhetnek, és olyan dögvész támadhat, amelyben rothad minden (16-17).

– 2. A hívő vezető bizonyossága azonban az, hogy Isten büntetésében ott van az irgalom (13). Az ember bosszúja határtalan, de Isten a bosszúálló kezet is lebénítja egyszer, mert a végső ítélet az övé (Zsidókhoz írt levél 10,30). Az ítélet tehát Isten kezében van és nem emberi kézben. Milyen „emberi” képpel fejezi ki Isten ítéletében az irgalmat ez az igevers: Az Úr bánkódni kezdett a veszedelem miatt (14-15). Elbukhatunk, de a hívő „vezető” és a hívő ember boldog bizonyossága, hogy Isten büntetése nem végleges.

– 3. A vezető bűnbánata azonban olyan kegyelmi állapot, amely jele felelős életének és hívő bizonyosságának (18-30). Dávid úgy megrettent, látva bűnét, hogy nem mert Isten színe elé állni (28). Áldás a megrettenés: jaj, mit teszek; nem jól teszem; hogyan tegyem? Dávid belátja hibáját és bűnét (27).

– 4. Az ilyen vezető méltó a tiszteletre, lám ez az Ornán nevű ember is tiszteli a királyt (21-23), de a király ezzel nem él vissza (24-25), miközben mindketten valójában az Urat tisztelik, hogy azon a helyen Őneki „templomot” építsenek (22,1).

Szerző: refdunantul  2016.07.08. 04:00 komment

süti beállítások módosítása