HA… – 1. Egy pedagógus mondta nekem, hogy valójában egyfajta pedagógia létezik, a többi mind csőd és illúzió, és maga az „élet” is ezt a pedagógiát alkalmazza: ez a hatalmi pozícióból fakadó „zsarolás”, vagyis a jutalmazás és fenyítés pedagógiája: – Ha csinálod, amit mondok, jutalmad lesz; – ha ellent állsz, megfenyítelek (1–9). – 2. Minden „működő” egység, csakis így létezhet rendben és eredményesen; – egyébként szétesik. A bűnös világban enélkül minden szétesik. Salamon is hatalmi rendben, kényszermunkásokkal, előnyös alkukkal, ügyes kereskedelemmel tette naggyá országát. Persze ott volt vele Isten kegyelme! (10–28). – 3. Isten azonban Jézus Krisztusban megmutatta, hogy Ő valójában egészen más. Mennyei világának feltétlen szeretetével újjáépíti életünket, Lelke által szívünkbe írja Igéjét és üdvözítő rendjét, így nem azért tesszük a jót, hogy kiérdemeljünk valamit, hanem azért, mert már minden a miénk!*
2Korinthus 11,1–15
263. dicséret
Hozzáfűzés az igemagyarázathoz:
* – 4. A „reformpedagógiák” már a mennyei világba tekintenek.
De amíg az ember a „régi”, addig kártyavárakat építünk.
Hála az Úrnak, hogy Ő nem reformer, hanem Megváltó, aki Jézus Krisztusban stabil, örök, alapvetően újat, vagyis az eredeti „régit” ajándékozza nekünk, ingyen kegyelemből.
Ezt ugyanis csak Ő adhatja!