AZ IRGALMASSÁGRÓL… – 1. A krisztusi irgalmasság mennyire jelenik meg az életünkben? Mennyire vagyunk krisztusi emberek? (12–13) Ez egy alapkérdés (4–11). Ne a nagy dolgoknál kezdjük a számonkérést. – 2. Mennyire vagyunk irgalmasok egymáshoz a hétköznapokban? – 3. Mennyire vállaljuk fel azt a kockázatot, hogy az irgalmassággal visszaélhetnek? Létezhet-e kemény feltételeket támasztó irgalmasság? – 4. Irgalmasságra van szükség, igen! De először Jézus Krisztus megváltó szeretetére lenne szükség, mert amíg az Ő kegyelme nem járta át a világot, addig az irgalmassággal halálosan visszaélhetnek. Ott kezdődhet valóságos változás ebben a kérdésben is, ahol a sokféleképpen „gazdag”, tehetős, okos, szép is rájön arra, hogy mennyire szegény, bűnös, halandó, és mindenben Isten irgalmára szorul (Máté 5,3). Ez a felismerés odakergeti őt Isten krisztusi kegyelméhez, amely aztán utat nyit a szeretet törvényének betartására a sokféleképpen „szegények” és „elesettek” felé (Máté 5,19), az ő életében is (6–11). – A világon csak ez a megtérő felismerés segíthet!
Ezékiel 43,1–12
318. dicséret
* A teljes igemagyarázat:
AZ IRGALMASSÁGRÓL…
– 1. A Jézus Krisztusban kapott új életünk mennyire látszik rajtunk?
Ő gazdag lévén szegénnyé lett érettünk, hogy mi Őáltala meggazdagodjunk (2Korinthus 8,9).
Mit jelent hitben gazdagnak lenni?
Isten a világ szemében szegényeket és megvetetteket választotta ki (1Korinthus 1,26).
– 2. A keresztyén gyülekezetekben ugyanolyan személyválogatás történik, mint a világban, vagyis a sokféleképpen „gazdagot”, a tehetőst, az okost, a tehetségest, a szépet mindig jobban megbecsülték (2–3; 9).
Így volt ez az egyház történetében mindig, így van ez ma is.
Az egyházban is ugyanúgy folyik a „sztárolás”, mint a világban.
Ahhoz pedig mindig tökéletesen értettünk, hogy a saját magunk kegyességi és egyéb szempontrendszere szerinti „gazdagot” nemcsak kiemeljük, hanem a többiektől elkülönüljünk.
Ez a korabeli gyülekezetben sem volt másként, sajnos!
– 3. De többről van itt szó, mint pusztán szociális kérdésről.
Nem a szegénység összetett problémájáról beszél csupán az Ige.
Nem arról szól, mintha a szegénység önmagában érdem lenne (1–3).
– 4. Tény (5), hogy Isten Jézus Krisztusban nyilatkozott erről is (2Korinthus 8,9), miszerint Ő a világ szemében szegényeket és megvetetteket választotta ki magának (1Korinthus 1,26).
– 5. A szegényekhez való viszonyunk itt egy példa arra nézve, hogy a krisztusi irgalmasság mennyire jelenik meg az életünkben?
Mennyire vagyunk krisztusi emberek? (12–13)
Ez egy alapkérdés (4–11).
Ne a nagy dolgoknál kezdjük a számonkérést.
Mennyire vagyunk irgalmasok egymáshoz a hétköznapokban?
Mennyire vállaljuk fel azt a kockázatot, hogy az irgalmassággal visszaélhetnek?
Létezhet–e határokat meghúzó, kemény feltételeket támasztó irgalmasság?
Azt jelenti az irgalmasság, hogy másokon segítve a magamét és a rám bízottat beáldozom?
Mennyire tudunk különbséget tenni, hogy mi az Úr kegyelméből legfeljebb „krisztusiak” lehetünk, de nem mi vagyunk a Jézus Krisztus?
– 6. Irgalmasságra van szükség, igen!
De először Jézus Krisztus megváltó szeretetére lenne szükség, mert amíg az Ő kegyelme nem járta át a világot, addig az irgalmassággal halálosan visszaélhetnek.
Ott kezdődhet valóságos változás ebben a kérdésben is, ahol a sokféleképpen „gazdag”, tehetős, okos, szép is rájön arra, hogy mennyire szegény, bűnös, halandó, és mindenben Isten irgalmára szorul (Máté 5,3).
Ez a felismerés odakergeti őt Isten krisztusi kegyelméhez, amely aztán utat nyit a szeretet törvényének betartására a sokféleképpen „szegények” és „elesettek” felé (Máté 5,19), az ő életében is (6–11).
– A világon csak ez a megtérő felismerés segíthet!