A szeretet ott kezdődik, hogy nem tesz rosszat a másiknak; - vagyis szándékosan nem okoz testi-lelki fájdalmat embertársának; vagyis nem csak a „testvérének”; - tágabb a kör, embertársának, felebarátjának. Semmiféle vallás, vagy eszme nem jogosíthat fel arra senkit, hogy a másiknak rosszat tegyünk (10). A szeretet ugyanakkor soha nem erőlteti magát a másikra, nem tolakodó, nem tapintatlan, nem erőszakos, nem kapaszkodik a másikba úgy, hogy a segítőjét is magával rántsa. Vagyis a szeretetet tapasztaló ember nem él vissza azzal, ha őt szeretik. Ezért hangsúlyozza az apostol, hogy senkinek semmivel se tartozzunk (8). Lehetőleg minél kevésbé telepedjünk egymásra. Szeretetünk soha ne legyen terhes a másik számára. Jézus Krisztus szeretete soha el nem múlik (1Korinthus 13). Az Ő szeretete megváltó, isteni szeretet; - mérhetetlenül több a fentieknél. De ha Szentlelke által egy csipetnyit ad nekünk ebből a szeretetből, akkor már nem a mi gyarló, önző, zsaroló szeretetünk, hanem az Ő szeretete munkál közöttünk, amelynek van hatalma megváltoztatni ezt a világot.

Nehémiás 7,39-72

92. zsoltár

A teljes magyarázat:

A szeretet konkrét, világos meghatározását olvashatjuk itt.

– 1. Szeretettel lehet betölteni a törvényt, Isten törvényét ugyanúgy, mint minden rideg paragrafust. A törvény a rendet biztosító nélkülözhetetlen keret, de halálos rabság szeretet nélkül. A legegyszerűbb példa erre az, amikor megtapasztaljuk, milyen erőforrás, ha a mindenféle bürokrácia törvényi rengetegében valaki ránk mosolyog, és nem csupán a kötelezően előírt kedvességgel, hanem emberséggel, szeretettel, hittel segít előbbre jutni (8-9).

– 2. Isten Igéje számol az ember nyomorúságával, bűnével, miszerint mindeneknek előtte saját magunkat szeretjük. Ha minél többen, a másik embert legalább annyira szeretnénk, mint magunkat, kevesebb lenne a nyomorúság ezen a világon (2Mózes 20,14). Ez az indulat azonban a Szentlélek ajándéka, Őnélküle lehetetlen, Őnélküle „utópia”, olcsó „moralizmus” (9).

– 3. A szeretet ott kezdődik, hogy nem tesz rosszat a másiknak; - vagyis szándékosan nem okoz testi-lelki fájdalmat embertársának; vagyis nem csak a „testvérének”; - tágabb a kör, embertársának, felebarátjának. A Szentlélek megvilágosítja értelmünket és megerősíti akaratunkat, hogy „tudatosan” is törekedjünk erre. Semmiféle vallás, vagy eszme nem jogosíthat fel arra senkit, hogy a másiknak rosszat tegyünk (10).

– 4. A szeretet ugyanakkor soha nem erőlteti magát a másikra, nem tolakodó, nem tapintatlan, nem erőszakos, nem kapaszkodik a másikba úgy, hogy a segítőjét is magával rántsa. Vagyis a szeretetet tapasztaló ember nem él vissza azzal, ha őt szeretik. Ezért hangsúlyozza az apostol, hogy senkinek semmivel se tartozzunk (8). Lehetőleg minél kevésbé telepedjünk egymásra. Szeretetünk soha ne legyen terhes a másik számára.

– 5. Jézus Krisztus szeretete soha el nem múlik (1Korinthus 13). Az Ő szeretete megváltó, isteni szeretet; - mérhetetlenül több a fentieknél. De ha Szentlelke által egy csipetnyit ad nekünk ebből a szeretetből, akkor már nem a mi gyarló, önző, zsaroló szeretetünk, hanem az Ő szeretete munkál közöttünk, amelynek van hatalma megváltoztatni ezt a világot.

Szerző: refdunantul  2016.10.17. 04:00 komment

süti beállítások módosítása