Debóra prófétanőt nem harcolni hívta Bárák hadvezér. A prófétanő jelenléte az Isten ígéretére való figyelmeztetést biztosította serege számára, a győzelem megtapasztalását, amit nem az ő erejük, hanem maga az Úr Lelke ad meg nekik (12-16). Tehát amikor Bárák Debórát hívja, akkor valójában Isten erejének, jelenlétének fontosságára utal, hogy hittel indulhasson egy emberi mértékkel esélytelennek tűnő harcba. Bárák tehát hűséggel és hittel teszi kötelességét, és a hívő embert a dicsőség sem érdekli, az hadd legyen csak másé. A Zsidókhoz írt levél helyére teszi ezt a kérdést, mert a hit hősei között nem Debórát, hanem Bárákot sorolja fel (11,32). Isten másként értékeli az eseményeket. Őelőtte az emberi értékelés, és a gyarló itteni dicsőség megszerzése nem számít. Bárák ezt tudta: elég ha neveink az Úrnál fel vannak írva (Lukács 10,20).

1Péter 1,22-25

374. dicséret

* A teljes magyarázat:

– 1. Debóra prófétanő, Izráel akkori bírája közölte Bárákkal az Úr parancsát, hogy vonuljon ki Jábín, kánaáni király hatalmas, 900 vas harci kocsival rendelkező serege ellen, amelynek vezetője Sisera volt. Ezek húsz esztendeje sanyargatták Isten népét. Egyszer elég lesz a sanyargatásból.

– 2. Ennek ellenére a változás nem abból fakad, hogy valamiből elegünk lesz, hanem abból, hogy igazán az Úrhoz fordulunk. Amíg ez nem történik meg, és csak valamiféle emberi indulat motivál, addig legfeljebb ideig való a gyógyulás (1-3). A Szentlélek munkája ajándékozhat nekünk tartós változást.

– 3. Debóra az Úr ígéretével bíztatja Bárákot (4-7), aki mégis szokatlan választ ad, egy harcos férfi egy vezető prófétanőnek: „Ha velem jössz, elmegyek, de ha nem jössz velem, én sem megyek” (8). Debóra prófétanő megígéri Báráknak, hogy vele megy a harcba, de akkor a dicsőség nem Báráké lesz, hanem az övé (9).

– 4. Hogyan értelmezzük ezt a férfiúi hozzáállást. Bárák meghátrált a felelősség alól? Gyakran előfordul ez erős férfiaknál is, mert felelősség felvállalásához kell igazán az erő, mennyei erő és kegyelem. Ezek szerint Bárák hitével is baj volt, hiszen feladatához isteni ígéret kapcsolódott.

– 5. Ugyanakkor egy másik értelmezés is lehetséges, amely szerint Debórát nem harcolni hívta Bárák, hanem a prófétanő jelenléte az Isten ígéretére való figyelmeztetést biztosította serege számára, a győzelem megtapasztalását, amit nem az ő erejük, hanem maga az Úr ad meg nekik (12-16). Tehát amikor Bárák Debórát hívja, akkor valójában Isten erejének, jelenlétének fontosságára utal, hogy hittel indulhasson egy emberi mértékkel esélytelennek tűnő harcba. Bárák tehát hűséggel és hittel teszi kötelességét, és a hívő embert a dicsőség sem érdekli, az hadd legyen csak másé.

– 6. A Zsidókhoz írt levél helyére teszi ezt a kérdést, mert a hit hősei között nem Debórát, hanem Bárákot sorolja fel (11,32). Isten másként értékeli az eseményeket. Őelőtte az emberi értékelés, és a gyarló itteni dicsőség megszerzése nem számít. Bárák ezt tudta: elég ha neveink az Úrnál fel vannak írva (Lukács 10,20).

Szerző: refdunantul  2016.05.16. 04:00 komment

süti beállítások módosítása