Jézus Krisztus a házasság kérdését odahelyezi az Isten Igéjének világosságába. Isten szándéka egyértelmű: a házasság egy férfi és egy nő egy életre szóló szövetsége (4-6), hiszen ketten egy testté lesznek (1Mózes 2,24). – 1. Jézus ezzel messze saját korán túl haladt, mert egy férfijogú társadalomban védte a nő biztonságát, miközben eleve kizárta a többnejűséget, a válást (7-9). – 2. Amikor ezt a szigorúságot hallották a tanítványok, őszinte bűnvallás fakadt fel belőlük: akkor nem jó megházasodni, mert alig van, aki mindezt képes betartani (10). Az ember szíve parázna. – 3. A hűség Isten ajándéka, az újjászületés következménye: a házasságban és az élet minden területén. Saját erőnkből csak hűtlenek lehetünk, Isten azonban nem engedi, hogy pillanatnyi örömökért, a jelenért beáldozzuk a jövőt és mindent. Isten erőt ad, tudatos megszentelődő akarásunkhoz, amely a hűségre törekszik, minden áron (12). Akinek van füle, hallja (11), még akkor is, ha tudjuk, a probléma még ennél is árnyaltabb, mert a férfi és nő kapcsolata minden kultúrában képmutatással terhelt.

Dániel 2,1-23

75. zsoltár

* A teljes magyarázat.
Jézus Krisztus a házasság kérdését odahelyezi az Isten Igéjének világosságába, Isten eredeti, teremtői szándékának mércéjéhez, hiszen Isten szándéka mindenben az ember javát szolgálja. Isten szándéka egyértelmű: a házasság egy férfi és egy nő egy életre szóló szövetsége (4-6), hiszen ketten egy testté lesznek (1Mózes 2,24). – 1. Jézus ezzel Isten szándékát képviselte, ugyanakkor messze saját korán túl haladt, hiszen ezzel a kijelentéssel egy férfijogú társadalomban védte a nő biztonságát, miközben eleve kizárta a többnejűséget, még abban a formában is, hogy a mózesi törvényre hivatkozva, egy férfi bármilyen okból is elbocsássa feleségét (7-9). A paráznaság esetén való elbocsátás lehetősége is csak a nagyon kései kéziratokban olvasható, tehát valószínűleg Jézus még ebben az esetben sem engedte a válást (5Mózes 24,1).
– 2. Amikor ezt a szigorúságot hallották a tanítványok, őszinte bűnvallás fakadt fel belőlük: akkor nem jó megházasodni, mert alig van, aki ezt képes betartani (10). A farizeusok kérdése is erre utal, amikor a házassági elbocsátás „bulváros” témája mentén szólítják meg Jézust. Az ember szíve parázna, a férfié és a nőé egyaránt, a kapcsolatukat illetően is, és az élet más területén is. Az ember bűnének leginkább tetten érhető formája a paráznaság, a hűtlenség. Bizonyos korokban és kultúrákban a férfiak érvényesíthették ezt a vágyukat, vagy a felszínen úgy kezelik ezt a kérdést, hogy a nőket teljesen elfedik, hogy a férfiszem és szív ne essen határtalanul kísértésbe. Isten Igéje rámutat szívünk keménységére, rámutat parázna lelkünkre; rámutat arra, hogy már Mózes törvénye is a nőt védte, a kialakult, méltatlan helyzetben; ugyanakkor a modern társadalmakban bőven kiderül, hogy a nőt sem kell félteni, mert ha teheti, nem különb a paráznaság terén a férfinál.
– 3. A hűség Isten ajándéka, az újjászületés következménye: a házasságban és az élet minden területén. Saját erőnkből csak hűtlenek lehetünk, Isten azonban nem engedi, hogy pillanatnyi örömökért, a jelenért beáldozzuk a jövőt és mindent. Isten erőt ad, tudatos megszentelődő akarásunkhoz, amely a hűségre törekszik, minden áron (12). Akinek van füle, hallja (11), még akkor is, ha tudjuk, a probléma még ennél is árnyaltabb, mert a férfi és nő kapcsolata minden kultúrában képmutatással terhelt.

Szerző: refdunantul  2016.03.08. 04:00 komment

süti beállítások módosítása