A böjtölés nem fogyókúra, hanem mindig Isten színe előtt, bűnbánattal és egy konkrét, Istennek kedves cél érdekében történik, ami alátámasztja, segíti, „megtermékenyíti”, hitelesíti az imádságunkat. – 1. A fogyókúrázó ember ideges, komor, módszereket követve magamutogató; a böjtölő ember örömmel vállalja az ideig való lemondást. A „fogyókúrázó” a maga céljait szolgálja; a maga érdekében mond le valamiről, ha tanul, ha dolgozik, ha sportol; a böjtölő pedig mindig az Isten ügyéért vállalja ezt. Az imádkozó böjtölés soha nem komor, hanem örömteli; nem magamutogató, hanem alázatos; soha nem öncélú (16-18).– 2. A böjtölő ember teste, lelke, értelme megtisztul, így képes lesz meglátni, hol az igazi, örökkévaló kincs (19-21), amiért teljes szívvel érdemes hevülni (24); sőt, a böjtölő ember egész teste, benne megtisztult lelke, értelme, tekintete, szeme lámpássá lesz (22-23). – 3. Mit látnak, ha ránk tekintenek, átüt-e a testünkön a Krisztus, az imádság és a böjtölés által tudunk-e mások számára is lámpások lenni az igaz kincs felé. Vigyázzunk, ez nem az itteni világ esztétikája, mert a világ értékelése szerint kövér, ronda, buta embert is széppé, értelmessé tesz a hit.

Ézsaiás 40

85. zsoltár

* A teljes magyarázat:

A böjtölés nem fogyókúra, hanem mindig Isten színe előtt, bűnbánattal és egy konkrét, Istennek kedves cél érdekében történik, ami alátámasztja, segíti, „megtermékenyíti”, hitelesíti az imádságunkat.

– 1. A fogyókúrázó ember ideges, komor, módszereket követve magamutogató; a böjtölő ember örömmel vállalja az ideig való lemondást. A „fogyókúrázó” a maga céljait szolgálja; a maga érdekében mond le valamiről, ha tanul, ha dolgozik, ha sportol; a böjtölő pedig mindig az Isten ügyéért vállalja ezt. Az imádkozó böjtölés soha nem komor, hanem örömteli; nem magamutogató, hanem alázatos; soha nem öncélú (16-18).

– 2. Nem véletlen, hogy Jézus Krisztus az általa tanított imádság bűnbocsánathoz kapcsolódó részéhez külön magyarázatot fűzött (14-15). Akiben ugyanis van bűnbánat és a másik ember felé irányuló megbocsátás, vagyis ő teszi meg az első lépést felebarátja felé, bármi történt is; ez a tény annak a jele, hogy őneki már megbocsátott az Atya. Csak a bűnbocsánatot nyert ember képes a megbocsátásra. Ez azonban, még kegyelmi állapotban sem egyszerű: a mindennapok kemény helyzeteiben, ahol sokat bántjuk és sebezzük egymást, az imádkozó böjtölés az, amely segít arra, hogy testünket megregulázva, a legindulatosabb helyzetben is a megbocsátás és a szeretet krisztusi útját válasszuk.

– 3. A böjtölő ember teste, lelke, értelme megtisztul, így képes lesz meglátni, hol az igazi, örökkévaló kincs (19-21), amiért teljes szívvel érdemes hevülni (24); sőt, a böjtölő ember egész teste, benne megtisztult lelke, értelme, tekintete, szeme lámpássá lesz (22-23).

– 4. Mit látnak, ha ránk tekintenek, átüt-e a testünkön a Krisztus, az imádság és a böjtölés által tudunk-e mások számára is lámpások lenni az igaz kincs felé. Vigyázzunk, ez nem az itteni világ esztétikája, mert a világ értékelése szerint kövér, ronda, buta embert is széppé, értelmessé tesz a hit.

Szerző: refdunantul  2016.01.28. 04:00 komment

süti beállítások módosítása