Sokféle paráznaság van. Itt most a férfi és a nő kapcsolatában settenkedő paráznaságra „korlátozódik” a téma (27). – 1. Ez a legnehezebb téma, ma is. Erről szólt és szól minden. Ezt sejtetik a népdalok, a babámról, meg a „kis-angyalomról”, mert nem lehetek az övé, az elszólások és a viccek, nem sorolom. Manapság az interneten közzé tett, egyébként első látásra tisztességes fotók többségéről is ez árad. Egy határon túl a nyilvánosság is „nyilvánosház”. – 2. Jézus Krisztus szigorú: már a kívánsággal elkövettük a paráznaság bűnét, tehát méltók vagyunk a gyehennára. Valóban, ezen a területen végképp Jézus Krisztus kegyelmére szorulunk (28). – 3. A tény azonban az, hogy kivájhatom a szememet, levághatom a karomat, eltakarhatom a látványt, a probléma nem oldódik meg. Jézus azt hangsúlyozza, hogy inkább vállaljuk a fájdalmas lemondást, mint a kísértéssel való kacérkodást (29-30). Jézus radikális szavait a kivájt szemről és a levágott kézről így is érthetjük. Kell a szemünk és a kezünk; a szív változzon meg. Erre a változtatásra pedig csak az Úr ereje képes.
Ézsaiás 36
3. zsoltár
* A teljes magyarázat:
Sokféle paráznaság van. Itt most a férfi és a nő kapcsolatában settenkedő paráznaságra „korlátozódik” a téma (27).
– 1. Nem véletlenül, hiszen ez a leginkább tetten érhető, a leginkább „figyelt”, ugyanakkor a legnehezebb téma, ma is. Erről szólt és szól minden, a múltban és ma is, csak a kommunikáció más. Ezt sejtetik a népdalok, a babámról, meg a „kis-angyalomról”, mert nem lehetek az övé, az elszólások és a viccek, nem sorolom. Manapság az interneten közzé tett, egyébként első látásra tisztességes fotók többségéről is ez árad. Egy határon túl a nyilvánosság is „nyilvánosház”.
– 2. Jézus Krisztus szigorú: már a kívánsággal elkövettük a paráznaság bűnét, tehát méltók vagyunk a gyehennára. Valóban, ezen a területen végképp Jézus Krisztus kegyelmére szorulunk (28).
– 3. A tény azonban az, hogy kivájhatom a szememet, levághatom a karomat, eltakarhatom a látványt, a probléma nem oldódik meg. Akkor a farizeusok becsukták a szemüket, és a sebes arcuk a tiszta erkölcs jele volt, mert inkább felkenődtek a falra, minthogy nyitott szemmel tekintsenek egy szépségre, és így gondolati kísértésbe essenek. Más vallásokban eltakarják a nőt, hogy „kezeljék” a problémát, éppen ezzel jelezve, hogy a probléma valójában kezelhetetlen. Ugyanezt igazolják korunk tényei: nem csupán a nagy szabadságunkban, hanem még az egyházban, még a szigorú hívők között is bőven sorolhatnánk az „erkölcsi” bukásokat (csak a „tökéletesek” körében ezt nem megbánják, hanem „letagadják”, még a tényt is).
– 4. Vegyük komolyan a mi Urunk szavát, amellyel Ő a férfi és a nő házasságban való kapcsolatát, így mindkettejük (!) életének kiteljesedését védi, és nem engedi a válást. Egyes szövegvariánsok szerint, még a paráznaság esete sem lehetett ok a válásra (31-32). Egészen póriasan így mondhatnánk: a másikkal sem lesz jobb; egyetlen valakit bízott ránk az Úr, egy egész életre, ezért a házasság olyan ajándék, amely során „örök” nyomot hagyunk egymásban ebben a világban.
– 5. Jézus azt is hangsúlyozza, hogy inkább vállaljuk a fájdalmas lemondást, mint a kísértéssel való kacérkodást. Mert van az életben sok kedves és vidám dolog, ami egyébként Isten ajándéka, de ismernem kell annyira magamat, hogy nekem ezek közül bármelyik az elbukás okává lehet. Inkább legyek meg nélkülük (29-30). Jézus radikális szavait a kivájt szemről és a levágott kézről így is érthetjük (Victor János).
– 6. Az üzenet azonban ennél sokkal mélyebb: kell a szemünk és a kezünk; a szívünk változzon meg. Erre a változtatásra pedig csak az Úr ereje képes. Ez a változás nem azt jelenti, hogy ettől kezdve a kérdés nem probléma többé, hanem az újjászületett ember kap erőt, és áldott feladatot, amely nem engedi, hogy letérjen az útról. Kegyelmi állapot, ha nincs időnk, erőnk, kedvünk kísértésbe esni. „Uram, ha kedvem lenne a bűnre, ne legyen alkalmam rá; ha alkalmam lenne a bűnre, ne legyen kedvem hozzá.” (Joó Sándor) Nem a „jótól” akar megfosztani az Úr, hanem véd! Márpedig egy válás, maga a nyomorúságok sűrűje. Ettől is véd az Úr, miközben megtart tisztán az üdvösségben, a házasságban is. Sok jóról derült már ki, hogy valójában nem jó, csak annak gondoltuk!