Előállt Keresztelő János és hirdette a megtérés lehetőségét, a bűnök bocsánatát (3).* Tette ezt kiáltva, hallhatóan, érthetően, egyértelműen, bátran (4). Tette ezt azért, mert a sok görbeség, göröngy, szakadék már minden emberi életet megroppantott (4-5). Tette ezt azért, mert minden halandónak szüksége van az Isten szabadítására. Isten pedig elkészítette ezt a szabadítást (6). Keresztelő János igazi próféta volt, aki rámutatott az emberi élet bűnnel terhelt nyomorúságára, annak halálos voltára, tarthatatlanságára. Valóban mindnyájan viperák fajzatai vagyunk, más képpel élve, kérges, terméketlen, fejszét érdemlő bozótok vagyunk, Isten szabadítása nélkül (7-9). Keresztelő János a látható bűnt nem hagyja szó nélkül, meginti annak elkövetőjét, még ha hatalommal bíró vezetőről is van szó, még ha ezért halálos veszélybe kerül is az élete (19-20). Keresztelő János nem azért szólt, mert fel akarta hívni magára a figyelmet, mint sokan közülünk, hanem Krisztusra mutatott, aki majd Szentlélekkel keresztel. Valóban, az térhet meg igazán, az termi a megtérés látható gyümölcseit (10-14), akiről az Atya már előre rendelkezett, az ilyen ember azonban nemcsak vízzel, Szentlélekkel is megjelölt ember (15-18).
Jeremiás 5,1-19
345. dicséret
* Öt világi uralkodó és két vallási vezető nevét olvassuk itt: Tibériusz császár, Pilátus helytartó, Heródes, Fülöp, Lüszániász negyedes fejedelmek, valamint Annás és Kajafás főpapok idején lépett fel Keresztelő János (1-2). Ezek uralkodása alatt előállt Keresztelő János és hirdette a megtérés lehetőségét, a bűnök bocsánatát (3).