– 1. Dávid számára ez most döntő kérdés volt: mi, ki van kéznél? Hol a segítség? Dávid menekült. Egyedül volt. Aki menekül az egyedül van, hiába kísérik „legények”! Aki menekül, annak segítségre van szüksége! – 2. Istennél van a segítség! Az Isten embere csak isteni felhatalmazás indokán menekülhet, többnyire pedig nem azért, hogy a saját bőrét mentve, hűtlenül otthagyja a rá bízottakat (Ézsaiás 28,16). – 3. Isten emberi eszközöket küldött Dávidnak segítségül. Ahimelek pap kész volt minden segítséget megadni Dávidnak. – 4. A segítség minden más törvényt felülír.  Van olyan szükség, amely minden szent és profán törvényt felülír. Ez pedig a szükséget szenvedő emberen való irgalmas segítő szeretet (Máté 12,3–4). Jaj annak, aki az Isten törvényét, Igéjét emlegetve embertelenül viselkedik; – de sokszorosan jaj, kárhozatosan jaj annak, aki ezzel a segítő szeretettel galádul visszaél (3–6). – 5. A tényleges segítség csakis az Úrtól jön, nem pedig „Góliát kardja” által (9–10).

Márk 11,2026

483. dicséret

A teljes igemagyarázat:

* Mi van kéznél, hol a segítség?

– 1. Dávid számára ez most döntő kérdés volt: mi, ki van kéznél? Hol a segítség? 

Dávid menekült. Egyedül volt. Aki menekül az egyedül van, hiába kísérik „legények”!

Aki menekül, annak segítségre van szüksége!

– 2. Istennél van a segítség! Az Isten embere csak isteni felhatalmazás indokán menekülhet, többnyire pedig nem azért, hogy a saját bőrét mentve, hűtlenül otthagyja a rá bízottakat (Ézsaiás 28,16).

Dávid a szentélybe menekült. Ő tudta, hova kell és lehet menekülni. Akkor a szentély, a silói szent hely pusztulása után Nóbban volt, Jeruzsálemtől északkeletre, ahol Ahimelek főpap, Éli ükunokája szolgált (1–2).

– 3. Isten emberi eszközöket küldött Dávidnak segítségül. 

Ahimelek pap kész volt minden segítséget megadni Dávidnak.

Ahimelek a szent asztalról lekerült szent kenyereket is hajlandó volt Dávid rendelkezésére bocsátani, és csak a legelemibb tisztasági előírásokat kívánta meg Dávidtól (3Mózes 15,16–18). 

– 4. A segítség minden más törvényt felülír. 

Az itt történtek valóságos üzenetét Jézus fogalmazta meg.

Van olyan szükség, amelyek minden szent és profán törvényt felülír, ez pedig a szükséget szenvedő emberen való irgalmas segítő szeretet (Máté 12,3–4).

Jaj annak, aki az Isten törvényét, Igéjét emlegetve embertelenül viselkedik.

De sokszorosan jaj, kárhozatosan jaj annak, aki ezzel a segítő szeretettel galádul visszaél (3–6).

– 5. Pedig a segítséggel visszaélnek. 

Visszaélések pedig vannak, folyamatosan, minden oldalról, segítők és segítettek részéről, egyháziak és világiak részéről, ilyen és olyan oldalon állók részéről egyaránt.

A visszaélések mellett leselkedők is állandóan figyelnek minket, nem éppen jóindulattal, mint itt az éppen akkor ott tartózkodó edómi Dóég, Saul embere, aki valamilyen fogadalmát teljesíthette éppen (8).

Kiben bízhatunk? Kiben bízhat befogadó és menekülő.

– 6. A tényleges segítség csakis az Úrtól jöhet, nem pedig a mi erőnk, erőszakunk, vagy emberi segítség által. 

Lám, a menekülő Dávid kardot kért, az általa legyőzött Góliát kardját kapta, amit ott tartottak, a szentélyben.

Dávid be akarja biztosítani magát (9–10). Korábban elég volt a hit és egy parittya; – most már kard kell, pedig aki kardot ragad, kard által vész el (Máté 26,52); – és ebben a mondatban nem is kardon, hanem az elveszett állapot veszélyén van a hangsúly.

– Olyan ez az egész történet, mint egy izgalmas krimi. Sajnos a valóság kriminálisabb, mint egy „film”. Ilyen a hasadt, elesett világ. Urunk, könyörülj!

Szerző: refdunantul  2017.03.29. 04:00 komment

süti beállítások módosítása