Dávid első és legfontosabb vezetői tevékenysége az volt, hogy az Isten jelenlétét kifejező szövetségládát Jeruzsálembe hozatta. – 1. Ezzel Dávid kifejezte azt, hogy a legfontosabb egy nép és egy közösség életében, benne az egyes ember életében is, az Isten jelenléte és áldása. Minden ezzel kezdődik. Amennyiben az Úr jóváhagyása nincs ott életünkön, mi magunk hiába erőlködünk. (Zsoltárok 127,1). – 2. Dávid első vezetői tevékenysége kifejezte, hogy ő maga milyen vezető szeretne lenni; olyan, aki minden döntését az Isten színe előtt hozza meg. Dávid későbbi bukásából kiderül, hogy saját elhatározásunk még ezzel kapcsolatban sem elég, megvalósításához felülről való erő kell, mindenekelőtt pedig az a kegyelmi állapot, amelyben Dávid élt és szolgált, mint az Úrnak kedves ember. – 3. Tanulságos olvasni Dávid döntésének indoklását, miszerint Saul idejében nem törődtek Isten szent ládájával, vagyis Isten jelenlétének, áldásának fontosságával. Éppen ez vezetett Saul bukásához. Intő jel ez a mi nyugati világunk számára is.

Lukács 8,40-56

348. dicséret

* A teljes magyarázat:

Dávid első és legfontosabb vezetői tevékenysége az volt, hogy az Isten jelenlétét kifejező szövetségládát Jeruzsálembe hozatta.

– 1. Ezzel kifejezte azt, hogy a legfontosabb egy nép és egy közösség, benne az egyes ember életében is, az Isten jelenléte és áldása. Minden ezzel kezdődik. Amennyiben az Úr jóváhagyása nincs ott életünkön, mi magunk hiába erőlködünk. (Zsoltárok 127,1).

– 2. Dávid első vezetői tevékenysége kifejezte, hogy ő maga milyen vezető szeretne lenni; olyan, aki minden döntését az Isten színe előtt hozza meg. Dávid későbbi bukásából kiderül, hogy saját elhatározásunk még ezzel kapcsolatban sem elég, megvalósításához felülről való erő kell, mindenekelőtt pedig az a kegyelmi állapot, amelyben Dávid élt és szolgált, mint az Úrnak kedves ember.

– 3. Tanulságos olvasni Dávid döntésének indoklását, miszerint Saul idejében nem törődtek Isten szent ládájával, vagyis Isten jelenlétének, áldásának fontosságával. Éppen ez vezetett Saul bukásához. Ugyanakkor intő jel a mi nyugati világunk számára.

  4. A szent láda, mint tárgy, fejezte ki az Isten jelenlétét, de soha nem a tárgyat magát tisztelték, hanem azt az egyetlen „Valakit”, az Urat, aki megelevenít és elvet, ahogy a mai igeszakaszból is látjuk. Óvatosan megfogalmazhatjuk tehát azt, hogy egy szent tárgy segíthet bennünket Isten közelségének megélésében, de csak akkor, ha még a kísértés árnyéka sem merül fel, hogy az élettelen tárgyat részesítsük tiszteletben, hanem csakis az élő Istent. Mivel ez a kísértés mindig közel van az ember szívéhez, ezért legyünk ezen a területen óvatosak, és Isten közelségét Igéje és Lelke által tapasztaljuk meg.

  5. Dávid nagy örömmel, ének és erőteljes tánc kíséretében vezette a szent láda útját. Közben megbotlottak az ökrök, amikor a ládát szállították, és valaki féltő szeretettel, de mégis készületlenül hozzáért a ládához és meghalt. Nehéz üzenet ez, de mégis vegyük komolyan, hogy Isten közelébe a bűnös ember elsősorban szent félelemmel, éppen ezért csak felkészülten merészkedhet, nem pedig ömlengő emberi felszabadultsággal. Egy letisztult öröm legfeljebb az Isten színe elől való távozás ajándéka lehet. A haláleset magát Dávidot is félelemmel töltötte el, és ez a félelem figyelmeztette őt arra, hogy minden dolgát tisztán, rendben, szentül végezze el. Nem is merte egy ideig a ládát tervezett helyére vinni.

Szerző: refdunantul  2016.06.26. 04:00 komment

süti beállítások módosítása