Jóás, Júda királya (Kr. e. 835–796) azt tette, amit helyesnek tart az Úr. Jóás királyt az Úr tiszteletére tanította nevelője, Jójádá főpap (3). Kisgyerek korában, hat éven át a templomban rejtegették (11,3). Ez a tény is meghatározóan kötötte Jóás királyt a templomhoz, az Úr ügyéhez. Isten ajándéka a hit. De a mi felelősségünk átadni a hit kereteit, amely több, mint ismeret; – hanem ezen túl életforma, gondolkodás, lelkiség, „kultúra”. Az első hat évben olyan fogékony erre a gyerek, hogy szinte kitörölhetetlenül meghatározó lesz számára az Úr ügye, ha ekkor elvetjük a magot. Sajnos, nem tesszük, sem ekkor, sem utána (1–3). Jóás király szerette az Úr ügyét, ezért szerette annak látható megjelenését ebben a világban, ezért szerette az Úr templomát is. Elhatározta, hogy kijavítja az Úr házának repedéseit (4–9). Ekkor bevezették a perselyes, céladományos rendszert (10–17). Repedezett a templom, és lám, milyen lassan lehet előre jutni a javításában (7), miközben vannak olyan repedések, amelyek nem javíthatók pénzzel és malterral.
Róma 10,14–21
485. dicséret
* A teljes igemagyarázat:
Jóás, Júda királya (Kr. e. 835–796) AZT TETTE, AMIT HELYESNEK TART AZ ÚR.
– 1. Jóás királyt az Úr tiszteletére tanította nevelője, Jójádá főpap (3).
Kisgyerek korában, hat éven át a templomban rejtegették (11,3).
Ez a tény is meghatározóan kötötte Jóás királyt a templomhoz, az Úr ügyéhez.
Isten ajándéka a hit.
De a mi felelősségünk átadni a hit kereteit, amely több, mint ismeret; – hanem ezen túl életforma, gondolkodás, lelkiség, „kultúra”.
Az első hat évben olyan fogékony erre a gyerek, hogy szinte kitörölhetetlenül meghatározó lesz számára az Úr ügye, ha ekkor elvetjük a magot.
Sajnos, nem tesszük, sem ekkor, sem utána.
Ez a nyugati világ tragédiája, míg keleten pontosan tudják és gyakorolják ezt (1–3).
– 2. Jóás király szerette az Úr ügyét, ezért szerette annak látható megjelenését ebben a világban, ezért szerette az Úr templomát is.
Elhatározta, hogy kijavítja az Úr házának repedéseit.
Erre azonban a templomi adományok nem biztosítottak elégséges bevételt, hiszen a papok és léviták megélhetését is ebből biztosították.
Így hosszú évtizedekig nem történt semmi a templom javítása ügyében (4–9).
Ekkor bevezették a perselyes, céladományos rendszert (10–17).
Repedezett a templom, és lám, milyen lassan lehet előre jutni a javításában (7), miközben vannak olyan repedések, amelyek nem javíthatók pénzzel és malterral.
– 3. Jórám azonban nem járt teljesen az Úr útján.
Nem szüntette meg az áldozóhalmok idegen kultuszait (4).
A templom kincseit, életük védelmében, odaadta az arám királynak (18–19).
Élete végén nem hallgatott a prófétai szóra (2Krónikák 24,20–22).
Végül saját udvari emberi ölték meg őt (20–22).
Kár, áldott élet lehetett volna Jóás király élete, csak az a „csak” ne lett volna, miszerint az Úrnak élt, „csak” az áldozóhalmokat nem szüntette meg (4).
Mindig ezzel a kis, diplomatikus engedménnyel kezd el dagadni a nagy és halálos baj kelése is.
Kell a „diplomatikusság”, az átgondolt, árnyalt, bölcs vezetés; – de bizonyos ügyekben, főként az Úr ügyében, csak tiszta és egyértelmű döntések születhetnek.