A LÁTÁS. – 1. Az ember sokszor csak a saját baját látja, türelmetlen lesz, „jogi” megoldást keres. A jogi megoldások azonban soha nem hoznak valóságos megnyugvást, inkább elmélyítik a problémát, így Sára és Hágár kapcsolata még nyomorúságosabb lesz, eldurvul az „adok-kapok”, ezért Hágárnak menekülnie kell (1–6). – 2. Isten viszont mindezt látja, mindent lát. Látja Sárát, de látja a kitaszított Hágárt is, megszólítja, alázatra inti, ígérettel ajándékozza meg őt is. Isten mindenki és mindenek kegyelmes Ura. Igaz, hogy Izmael, és utódait szilaj, erőszakos, kártékony népként írja le az Ige;** – de egyszer majd minden „erős kéz” is elgyengül, és vagy megtér, vagy megítéltetik (7–12). – 3. Boldog az az ember, aki találkozik az élő, minket kegyelmesen látó, hordozó Istennel, így maga is elkezd igazán látni és hinni, ahogy János látott és hitt, amikor a feltámadott Jézus Krisztus üres sírjába tekintett (János 21,9). Onnantól kezdve nem jogi megoldásokat keresünk, dolgainkat másként látjuk és intézzük (13–16).
Máté 7,7–14
475. dicséret
A teljes magyarázat:
* A LÁTÁS.
– 1. Az ember sokszor csak a saját baját látja, türelmetlen lesz, „jogi” megoldást keres, hiszen az akkori jogrend szerint, ha a szolgálónő úrnője térdén szült, a gyermeket az úrnő magáénak tarthatta, hogy gyermektelenségének szégyenétől megszabadulhasson.
A jogi megoldások azonban soha nem hoznak valóságos megnyugvást, inkább elmélyítik a problémát, így Sára és Hágár kapcsolata még nyomorúságosabb lesz, eldurvul az „adok-kapok”, ezért Hágárnak menekülnie kell.
Ehhez hozzájárult az is, hogy az ember sokszor csak a saját „sikerét” látja, ha jól megy sora, és kiveszik belőle az alázat, ahogy Hágár is elbízta magát a „nyeregben” (1–6).
– 2. Isten viszont mindezt látja, mindent lát.
Látja Sárát, de látja a kitaszított Hágárt is, megszólítja, alázatra inti, ígérettel ajándékozza meg őt is.
Isten mindenki és mindenek kegyelmes Ura.
Igaz, hogy Izmael, és utódait szilaj, erőszakos, kártékony népként írja le az Ige; – de egyszer majd minden „erős kéz” is elgyengül, és vagy megtér, vagy megítéltetik (7–12).
– 3. Boldog az az ember, aki találkozik az élő, minket kegyelmesen látó, hordozó Istennel, így maga is elkezd igazán látni és hinni, ahogy János látott és hitt, amikor a feltámadott Jézus Krisztus üres sírjába tekintett (János 21,9).
Onnantól kezdve nem jogi megoldásokat keresünk, dolgainkat másként látjuk és intézzük (13–16).
Hozzáfűzés az igemagyarázathoz:
** Az iszlám vallás szerint Izmael Ábrahám elsőszülött fia Hágártól, egy kiválasztott próféta.
A zsidók és muzulmánok egyetértenek abban, hogy az Észak-Arábiában lakó arabok ősatyja Izmael.
Muzulmán hagyományok szerint Mohamed próféta Izmael leszármazottja fián, Kedaron keresztül.
Ábrahámot és Izmaelt tekintik a mekkai Kába megalapítóinak, amit eredetileg Ádám épített.