– 1. Szemléltetés. Egy börtönben végeztem szolgálatot. Az ottani börtönlelkész jött ki elém. Hivatalosan azonban egy ott szolgáló börtönőr hölgyet küldtek értem, aki elkésett, mert addigra én már bejutottam. Úgy lealázott bennünket ezért, mintha az ottani flasztert törölték volna fel velünk. Mi ketten férfiak, keresztyén férfiak pedig csak nyeltünk. Magamban azért megfogalmaztam néhány dolgot. –  2. Magyarázat. Ezekből ide tartozik az, amit az igeszakasz kiemel, miszerint a bibliai rend „patriarchális” és nem „matriarchális”, amely a férfi elsősége mellett döntött (13-14), de bibliai értelemben, miszerint az „elsőség” nem agresszív uralkodás, hanem mindig a másikért felvállalt felelősség, gondoskodás. Ebben a rendben bontakozhat ki a férfi és a nő élete is. Ebben a rendben mindegyikőjüknek adott a sajátos legszebb feladata (15). Az azonban lehetetlen, hogy a férfi meggyengül, és a nő uralkodik, amelynek csak egyik formája a „tanítás” (11-12). Ugyanakkor az is lehetetlen, hogy a férfi félreérti felelősségét és visszaél azzal. Számos kegyesség és világvallás „ó-emberi” módon téved ezen a területen. – 3. Alkalmazás. Hívő férfiak és nők, van még feladat itt, mert akárcsak a világban, közöttünk is felborult a bibliai rend (8-10).* Egyébként pedig minden tiszteletem és hódolatom a nőké, tehetetlen senkik vagyunk mi férfiak nélkülük...

Zsoltárok 55

55. zsoltár

* Kiegészítések az igeszakaszhoz:

- A „hívő” férfiak nem tudnak igazán imádkozni, és jól élni az Úrtól kapott feladatukkal (8), a „hívő” nők pedig sokféleképpen élnek vissza nőiességükkel (9-10).

- Az Úrtól rendelt mederben kellene maradni, és akkor lehetne „emberségesebb” és veszélytelenebb a férfi és nő kapcsolata, még a vallásokban, talán még a „hívők” között is.

Szerző: refdunantul  2017.01.23. 04:00 komment

süti beállítások módosítása