NEM ERŐVEL, HANEM AZ ÚR LELKÉVEL? – 1. Ó-emberi gondolataink szerint szimpatikus ez a Sámson. Úgy vélhetjük, hogy hamar rövidre lehetne zárni ügyeket, ha olyan vitathatatlan testi erővel rendelkeznénk, mint Sámson, aki egyedül ezrével agyba-főbe verte személyes ellenségeit (8). Nem volt vita. – 2. Persze, fontoljuk csak meg; - nem látványosan, de mai napig így működnek a dolgok, a nagy szabadságban is: az erősebb, a „nagyobb” győz, elagyabugyálja a többieket, akik aztán elkullognak, hogy valahol máshol náluknál gyengébbeket keressenek, hasonló céllal. Ezen nincs mit szépíteni. Erő-politika minden; undorodni, öklendezni kellene miatta; helyette azonban be sem ismerjük, hogy így van. – 3. Sámsont saját népe kiadná a filiszteusoknak, csak aztán hadd éljék hamisan békés, langyos és Istenhez hűtlen hétköznapjaikat (9-13). Sámsont azonban megszállta az Úr Lelke, és nem lehetett őt elfogni (14-17). Sámson személyes, önmagában megbotránkoztató ügyein keresztül az Úr ébresztgette népét: nem jó az úgy, ahogy most élnek, idegen mocsárban. Nem az „idegennel” van a baj, hanem a „mocsárral”!

Lukács 1,1-25

479. dicséret

* A teljes magyarázat:

NEM ERŐVEL, HANEM AZ ÚR LELKÉVEL?

– 1. Ó-emberi gondolataink szerint szimpatikus ez a Sámson. Úgy vélhetjük, hogy hamar rövidre lehetne zárni ügyeket, ha olyan vitathatatlan testi erővel rendelkeznénk, mint Sámson, aki egyedül ezrével agyba-főbe verte személyes ellenségeit (8). Nem volt vita. Persze, fontoljuk csak meg; - nem látványosan, de mai napig így működnek a dolgok, a nagy szabadságban is: az erősebb, a „nagyobb” győz, elagyabugyálja a többieket, akik aztán elkullognak, hogy valahol máshol náluknál gyengébbeket keressenek, hasonló céllal. Ezen nincs mit szépíteni. Erő-politika minden; undorodni, öklendezni kellene miatta; helyette azonban be sem ismerjük, hogy így van.

– 2. Sámson személyes, szenvedélyes indulatait nehezen lehet elkülöníteni isteni küldetésétől. Bizonyos, hogy személyes indulatai ragadták el, amikor filiszteus apósa másnak adta feleségét, és annak húgát kínálta helyette, a kor szokása szerint; és akkor is a személyes indulatai gerjesztették haragra, joggal, amikor a filiszteusok megölték feleségét és családját, mert ezek miatt csattant az egész filiszteus népen Sámson bosszúja (1-8). Isten azonban Sámson személyes indulatait felhasználta, szabadító tervébe illesztette; hiszen Isten népe már-már beletörődött, megbékélt az idegen filiszteus elnyomással (11). Sámsont is kiadnák a filiszteusoknak, csak aztán hadd éljék hamisan békés, langyos és Istenhez hűtlen hétköznapjaikat (9-13). Sámsont azonban megszállta az Úr Lelke, és nem lehetett őt elfogni (14-17). Sámson személyes, önmagában megbotránkoztató ügyein keresztül az Úr ébresztgette népét: nem jó az úgy, ahogy most élnek, idegen mocsárban. Nem az „idegennel” van a baj, hanem a „mocsárral”!

– 3. Hatalmas, erős, láthatóan nagy képességű ember ez a Sámson, de Ő is Isten szabadítására szorul, nem mindenható. Legyőzi a filiszteusokat, de aztán majdnem szomjan hal. Ha Isten nem siet segítségére, elpusztul (18-19). Aki itt legnagyobb, az is csak Isten kegyelméből él, és lehet azzá, aki (Zakariás 4,6). Ez a tapasztalás teszi Sámsont igazán Isten népének vezetőjévé, aki már elindult azon az úton, hogy személyes ügyeit hittel alárendelje Isten elhívó akaratának, és ezáltal, egy adott helyzetben népe szabadítója lehessen (20).

Szerző: refdunantul  2016.06.01. 04:00 komment

süti beállítások módosítása